onsdag 8 oktober 2014

respekt

Jaha, här hann jag bli glatt överraskad över att bloggen.fi fungerar idag, gå in och läsa ett inlägg och skriva en kommentar, och så var det färdigt. Jag fick inte ens in kommentaren. Suck. Nåja, jag får ju skriva mitt inlägg här :)

Det jag funderar på i dag är vad vi lägger in i ett respektfullt beteende mot andra. Jag vet att jag har skrivit om respekt tidigare också, men det är väldigt länge sen, så det gör säkert inget att jag tar upp temat igen. För en tid sen skrev jag och ondgjorde mig över arbetsgivare, som inte bemödar sig med att skicka ett kort svar "tack för visat intresse, tyvärr blev du inte vald till jobbet den här gången" utan låter den sökande sväva i ovisshet om valet redan är gjort eller om man ska vänta ytterligare. Inte vill man ju hålla på och ringa och tjata och fråga hela tiden. Jag tycker utan vidare att det skulle höra till god ton att svara, det tar inte lång stund.

Men frågan om att svara eller inte svara gäller inte bara arbetsgivare. Det förekommer både här och där att folk inte svarar på e-post eller sms. Varför? Jag hör inte till dem som låter telefonen plinga så fort det kommer ett e-postmeddelande, men i regel svarar jag samma dag på privat e-post och på arbetsrelaterad e-post under mina arbetsdagar. Hinner jag inte svara tillfredsställande, om det t.ex. är något jag borde läsa och sätta mig in i eller om jag inte kan svara utan att ta reda på saker och ting, skriver jag åtminstone något i stil med "tack för meddelandet, jag hör av mig på torsdag då jag hunnit läsa det du skrivit och kan ge feedback". Jag tycker att det också borde höra till god ton - att bekräfta att meddelandet kommit fram, och att försäkra den som skrivit att man kommer att svara senare.

Du som inte svarar, vad är det som gör att du låter bli? Berätta, så kan jag kanske förstå bättre hur du tänker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar