tisdag 14 juni 2016

karriärlistan

Vad passar väl bättre en kväll då jag tänkte att jag än en gång är för trött för att skriva något blogginlägg än att fylla i en färdig lista, som jag hittade hos Michaela
Vad ville du bli när du var liten?
Damfrisörska (jo, det hette så på den tiden). Frisör, skulle man säga nu. Den drömmen höll i sig ända upp i högstadiet. Varvad med sjuksköterska ibland. Sjukskötare, heter det i Finland numera. (Jag är faktiskt bl.a. leg. sjukskötare, men inte frisör.)
Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Klasslärare. (Jag gick ett år på klasslärarlinjen innan jag insåg att det var det sista jag ville bli.)
Gick du någon nischad gymnasielinje?
Nej, det fanns inte såna i vårt gymnasium. Tidigare hade det funnits t.ex. språklinje, och då skulle jag ha valt den. Om jag skulle gå i gymnasiet nu skulle jag välja IB. 
Vad hade du för betyg?
Bra. Jag minns inte medeltalet, typ 8,7 kanske? Och laudatur som medeltal på studentbetyget, man fick sånt på den tiden. 
Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
Språk var bäst. Jag tror att jag har 9 i alla språk på avgångsbetyget från gymnasiet (dvs. modersmålet svenska, finska, engelska, tyska och ryska). Matematik var sämst. Jag hade visserligen 8 (tror jag), men dum som jag var skrev jag kort matte i studenten och fick B (näst sämsta betyget, pinsamt). På den tiden fick man välja om man skrev realämnen eller kort matte som obligatoriskt, jag skrev realen som obligatorisk och korkat nog kort matte som frivilligt ämne. Jag skulle ha skrivit ryska i stället!!!!
Utbildade du dig efter gymnasiet?
Ja. Mitt första yrke är kontrollassistent. Det är en person som åker runt till mjölkgårdar, tar prov på mjölken och gör upp planer för vad kossorna ska äta för att mjölka och må bra. De övriga utbildningar jag har (förutom det där klassläraråret) har jag gått som s.k. vuxenstuderande. Men jag jobbade aldrig som kontrollassistent, det finns så få såna jobb. I stället jobbade jag som lantbruksavbytare.
Vilket var ditt allra första jobb? 
Hjälpledare på söndagsskolläger, om jag minns rätt.
Vad har du mer haft för yrken?
Sjukvårdsbiträde, jordbrukare, primärskötare, vårdare, butiksbiträde, barnmorska, ansvarig sjukskötare, forskningsbiträde, forskningsassistent, avdelningsskötare, stipendieforskare, doktorand, universitetslärare och gruppträningsinstruktör. Typ.
När hamnade du i den banan du är i dag?
Det beror på hur man tänker. Jag började studera vård 1994, vårdvetenskap 1996, och hade min första anställning vid ÅA (som praktikant) 1999. 2001 blev jag färdig magister i hälsovetenskaper, och påbörjade forskarstudierna 2002. Nu har jag jobbat vid ÅA sedan 2006, som universitetslärare sedan 2007.
Om frågan gäller gruppträningsinstruktörskapet, så började jag ca 2002, men hade ett uppehåll på några år under 2000-talet. Nu har jag hållit på sen 2012. 
När visste du att du var på rätt väg?
Vet jag det?
Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?
På att handleda, strukturera och undervisa när det gäller lärarjobbet. Jag är mån om att alla ska förstå. 
När det gäller instruktörsjobbet lär jag vara bra på att ge tydliga anvisningar, också på svenska. Jag instruerar alltså på både finska och svenska (och ibland på engelska) under mina gymtimmar. 
Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Kanske virrigheten, som inte blivit mindre efter min burnout 2011... jag har dåligt minne och koncentrationssvårigheter. Klarar inte av att vara långa stunder med många människor.
Tre saker du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb:
  1. Vridit ur mig en doktorsavhandling trots stora privata bekymmer under den intensivaste skrivperioden. 
  2. Att jag fått Studentkårens ros för att jag utvecklat distansundervisningen så bra.
  3. Just idag: Att jag idag lyckats bli så gott som klar med en revidering av ett kapitel i en bok som ges ut av Studentlitteratur. Deadline är i morgon. Jag ska hinna sända in det i tid :) 
Och fortfarande ogillar jag begreppet karriär, eller, vi ska säga - det passar inte in på mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar