tisdag 9 augusti 2016

sista skäridagen för sommarlovet

I morgon kväll far jag i land, och avslutar skärisäsongen för det här sommarlovet. Inte för den här sommaren, märk väl, vi brukar fara ut till ön när vi har möjlighet ända tills båten närapå fryser fast. Men det är min sista riktigt helt lediga sommarlovsdag, känns det som. Visst är det sommarlov fastän man har program, men hur trevligt program det än är, är det inte riktigt LEDIGT för mig om jag ska nånstans. Så är det bara. Helt värderingsfritt. 
Det var nyttigt att skriva föregående inlägg om tillbaka till jobbet-ångest. Kommentaren jag fick om det där med att inte längre ha möjlighet att vara uppe länge gjorde att jag kom ihåg att det nog var jobbigt med den saken när jag hade yngre barn. Fort nog lärde jag mig att bortse från min lust att vara uppe längre, och ersätta den med att det är viktigast att få sova tillräckligt länge, alltså går man och lägger sig i tid. Problemet uppstod när det inte var praktiskt möjligt att gå och lägga sig i tid, natten blev oundvikligen för kort. Då är det jobbigt. Så skönt att ha stora barn och få gå och lägga sig när man vill!
En annan sak, som jag också sånär hade glömt, såg jag på fb idag, då en vän skrev om att det var hennes sista semesterdag och att det skulle kunna bli en LÅÅÅNG dag om hon ska hinna med allt det där hon hade tänkt göra under semestern. Det var skrivet med glimten i ögat, men jag anar också en gnutta allvar i det. För visst blir det lätt så - att man tänker att man ska hinna med det och det när man är ledig. Alla varken vill eller har praktisk möjlighet att varva ner så mycket som jag gör, och att sätta upp mål att göra så litet som möjligt under ledigheten. (Vissa vill ju inte heller bara dega, det är upp till var och en, förstås.) 
Sen är det säkert också olika från person till person hur mycket (betald) sommarledighet man har haft, och hur man i så fall velat utnyttja den. Jag har haft så få betalda sommarledigheter att de fortfarande känns som lyx, en välbehövlig lyx, visserligen, men ändå ingen självklarhet. 
Hursomhelst. Det jag ville göra under min ledighet har jag gjort, och jag har möjlighet att fortsätta med de sakerna också trots att jag börjar jobba. 
I morgon har jag inget särskilt program, men jag vill i alla fall komma i land då för att hinna förbereda resten av veckan. 
  • Torsdag: jag ska gå igenom mina kläder och packa med "min garderob" så att jag kan gå igenom den med stylisten på fredag (jag gör det helst Vasahemma, därav packandet)
  • Torsdag: Konstens Natt i Vasa, jag ska göra "comeback" i sambatåget som startar från Stadshuset kl. 20. Jag behöver hinna prova sambakläder och se om jag får något på mig... jag har ju gått upp 5 kg... 
  • Fredag: på morgonen ska jag hålla spinning 45 min som vanligt kl. 06:45 vid Ladies club & spa.
  • Fredag: kl. 09:00 ska jag till frissan.
  • Fredag: kl. 12:00 kommer stylisten Sandra Holmäng från Voga Styling för att träffa mig och hjälpa mig att få lite kläd- och stilinspiration. Det ser jag fram emot!
  • Fredag: kl. 16:45 ska jag hålla RPV (mage-rumpa-lår-gympa) vid Ladies Club & Spa så att min gymkollega Eve får en ledig helg 
  • Fredag: efter RPV:n styr jag kosan mot Öja för att träffa mina föräldrar.
  • Lördag: då firar vi min gudson, äldste systersonen, som fyller 16 år. Grillfest i Jakobstad, mamma, pappa och jag ska fara dit och en del av Familjen kommer också från sitt håll. 
  • Söndag: jag far hem från Öja vid 13-tiden så att jag hinner hålla Eves gymtimme kl. 15:00 vid Ladies Club & Spa. Eve håller BodyStep, men jag har ingen sån licens så det blir Step + Body i stället :)
Tar man ledigt hela juli får man bereda sig på att det blir full rulle sen... 
Men nu ska jag alltså njuta så håret yr av den här sista hela skäridagen. 
IMG_2075.jpg
Hugo Hundbarnbarn har farit hem...
Och "mommo och moffa" har fått spännande Gotlandspresenter.

IMG_2076.jpg
Gurksallad

IMG_2080.jpg
Kola med Kaffi (!) ...ok, den här bilden borde jag ha redigerat, ser jag. 

IMG_2077.jpg
Andre Kåppen-te, som jag bryggde i min nya tekanna. 

IMG_2082.jpg
...och jättegod "Sverigesbåtchoklad" - med marsipan och nougat, kan det bli bättre!
Jag har börjat sticka på ett par "Cloette's Afterthought"-sockor, mönstret är från Ravelry. De har en spännande annorlunda häl, kanske jag fortsätter med den idag. IMG_2079.jpg





Sen får vi se vad det blir. Stickning, samba, yoga och BodyPump, kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar