måndag 2 november 2015

Maricas yogalista

...hittade jag här, och eftersom jag gillar både listor och yoga och Marica ville jag ju naturligtvis också fylla i den. Marica och jag har varit studiekamrater, och så tror jag faktiskt att jag också hunnit vara Maricas lärare. Och så har jag varit med på Maricas yoga en gång. Ibland är man lärare och ibland är man studerande och ibland både och, och allt går lika bra :)
Nå, till listan.
  1. Varför började du yoga? Det var ju en bra fråga. Det minns jag faktiskt inte. Men jag minns ungefär när det var. Det var kanske år 2003. Eller 2004. Jag tror att det hade att göra med att jag ville ha ökad rörlighet och mindre ont här och där. Jag hade funderat på yoga också tidigare, men avskräckts pga. all negativ propaganda som yoga periodvis råkar ut för i... vad ska vi kalla det... fromma kretsar. Att man liksom i smyg säljer sig till ondskan och andra gudar om man börjar yoga. Det lät ju otäckt. Vem skulle vilja det. Men, den ena efter den andra av människor som jag har stort förtroende för hade börjat yoga, och jag frågade av en av dessa om hon har tyckt att det har funnits obekväma religiösa inslag i den yoga hon går på. - Nej, svarade hon, det är så skönt. Och jag tror att det var det som gjorde att jag vågade pröva. (Bli inte arg nu, Marica, jag vet hur jobbigt det är för dig med de här negativa åsikterna om yoga.) Tidigare hade jag redan i över 20 år hållit på med autogen träning, så det där med andning och avslappning hade jag koll på. Plus att jag köpt en bok om Method Putkisto och tränat djuptänjning på egen hand. Senare gick jag också en kurs i Method Putkisto och fick bättre koll på även den metodens sätt att andas, vilket skiljer sig från yogaandningen (om vi tar det väldigt enkelt, det finns olika typer av andning i yoga också) och är mera som den andning man gör i Pilates (som det också finns olika varianter av). Lite vigare hade jag blivit, men fortfarande var jag väldigt styv och spänd i olika delar av kroppen. Yogan har hjälpt mig, men jag har inte varit tillräckligt ihärdig med det som är jobbigast, antar jag, för visst är jag fortfarande styv här och där. Hursomhelst, mångsidig träning i kombination med andning och avslappning har gjort susen! Jag har prövat på många olika former av yoga och har svårt att utse någon favorit. Hatha, vinyasa, shivananda, yin... och lite power yoga och astanga och yogastretching och medicinsk yoga. Klassisk kundaliniyoga har jag inte testat, och det finns säkert också många andra former som jag inte känner till. 
  2. Har yogan förändrat ditt liv? Ja, i kombination med övriga former av träning och motion. Det är svårt att säga vad som har gjort vad. För närvarande är den viktigaste förändringen att jag så gott som varje dag börjar dagen med en stunds avslappning och andning och tänjning för att fokusera och få en bra dag. Det är mera sällan jag gör de dynamiska rörelserna, men visst blir det också av då och då. Jag gör åtskilligt mera yoga än autogen träning numera. Autogen träning tar jag mest till om jag har svårt att komma till ro då jag ska sova. 
  3. Bästa yogaläraren? Oj, det var svårt att säga. Jag kan ju inte påstå att jag tyckt att någon av yogalärarna har varit dålig. Alla har varit bra på sitt sätt.  Och vissa minns jag inte namnet på. Men, kanske Katja ändå är en favorit? Vad heter Katja i efternamn... Katja Nurminen, var det visst. Hon gör också piercingar och har gjort min navelpiercing :) Carola Wide är en annan favorit. Och min första yogalärare, Anne Toivonen-Temiz. Milla Simons, icke att förglömma - hon är över lag en av mina största förebilder. Tack till dem alla, vad skoj om nån av dem skulle råka läsa det här och bli glad! 
  4. Bästa yogamoment du varit med om? Jaha, nu blir det svårt igen... kanske inte ett utan flera - då jag yogat för mig själv på bryggan och känt en oändlig frid och enhet med naturen och allt det där.
  5. Min favoritposition: shavasana, kanske ett tecken på att det jag framför allt fortfarande behöver är avslappning. Jag skulle kunna ligga så där utbredd hur länge som helst och bara andas och njuta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar