lördag 2 april 2016

läsenkät

...som jag hittade hos Michaela
1. Bästa boken du läst hittills i år?
Oj, det var svårt. Jag minns ju inte vilka jag läste i år och vilka jag läste 2015 (eller 2014 heller, för den delen). En av de bästa är i alla fall I sanningens namn av Viveca Sten. Bra för att den är spännande och också tar upp aktuella företeelser i samhället. Så gillar jag att läsa serier av kriminalromaner som handlar om samma huvudpersoner och följa med vad som händer i personernas liv. 
2. Och sämsta?
Jag har inte läst någon dålig bok i år, vad jag kan minnas. Men jag gillade inte slutet på Död i skugga av Anne Holt. Såna bokslut borde förbjudas. 
3. Bok i bokhyllan du ser väldigt mycket fram emot att läsa?
Vah, böcker som jag inte läst  - i bokhyllan???? :)
4. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Ingen aning... bäst att gå till den fysiska bokhyllan för att kolla. Och nu väljer jag en hylla med mest prosa, inte så många faktaböcker. En snabb överblick visade på ungefär 50-50. Det där med författarens kön är inget jag tänker desto mer på. 
5. Är det någon genre som är överrepresenterad, och vilken syns inte alls?
Tja, kriminalromaner finns det ju mest av, men det känns inte som någon överrepresentation, eftersom det mest är såna jag vill läsa... Nu skulle jag behöva en förteckning över tänkbara genrer för att kunna nämna någon som inte syns alls... Jag kollade på Adlibris sortiment, och då kan jag konstatera att kategorin Ekonomi & Juridik inte finns representerad.
6. Ärligt nu - finns det nån bok du inte läst i sin helhet, men låtsas att du gjort det?
Nej, verkligen inte, så fånigt det skulle kännas :) och dessutom totalt onödigt.
7. Föredrar du att låna, köpa eller byta böcker? Motivera?
Låna, fast för närvarande är det faktiskt så att de flesta jag läser är ljudböcker som jag prenumererar på. Jag har inget behov av att ha flera fysiska saker (som pappersböcker) att samla på. De tar plats. Jag vill bli av med saker, inte skaffa flera saker.
8. Bonusfråga: Andra böcker jag gillat i år?
Menäääh, jag vet ju inte vilka jag läst I ÅR... Utmarker av Arne Dahl. Den finns i min Storytel-bokhylla, och den hyllan innehåller bara de böcker jag läst (dvs. lyssnat på) fr.o.m. 11.03.2016. Det är hittills åtta stycken, inklusive Dockmakarens dotter av Mats Ahlstedt, som jag håller på med nu. För det mesta blir det alltså över en bok per vecka. Om jag räknar med det jag läser i arbetets tecken blir det ännu fler. Då är det mest kursböcker, avhandlingar och övrig vetenskaplig litteratur som gäller. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar