måndag 10 juli 2017

blommor och blad i skärgården

För den som älskar skog och natur, och vill göra så lite som möjligt, är det underbart att kunna njuta av en stor naturtomt och lite till under semestern och andra lediga dagar. Vår sommarstugetomt är drygt ett hektar stor, och består mest av stenar och skog.
[caption id="attachment_5692" align="alignnone" width="3024"]2017-07-08 14.37.02
Det var svårt att fotografera de blyga linneorna i blåsten... dessa får vi njuta av på vägen till dasset.

2017-07-08 12.41.19

Häromdagen tog jag fram en såg och röjde bort lite björksly vid stranden, just där jag brukar gå i vattnet när jag vill ta ett dopp efter bastun och vara skyddad för insyn. Av kvistarna passade jag på att göra bastukvastar. Kvastarna ligger på tork i grillkåtan, utom en som jag genast tog i bruk. Genom fönstret syns hammocken, den är utmärkt att ligga i när nordanvinden ligger på, eftersom den är gömd bakom stugan, det enda ställe där man kan hitta lite lä.

2017-07-08 12.48.05

Solöga lyser upp den naturliga "gräsmattan", t.ex. här invid vårt stockbord, som var den första detalj vi köpte hit till tomten. Den första sommaren, när vi inte hade någon byggnad, var vi så glada över att få ett bord att sitta vid. I längden blir det obekvämt att bara picknicka på stenarna vid stranden.

2017-07-09 20.41.29

Den här bilden har jag tagit på öns västra sida, en obebyggd tomt som hunden och jag brukar utforska under våra promenader. Valeriana växer också på vår strand. Jag ska testa att göra en tinktur av brännvin och valeriana, har funderat på det också tidigare men inte kommit mig för. En tesked av den tinkturen lär kunna fungera rogivande till natten.

2017-07-09 20.42.18

På den obebyggda tomten har fåglarna planterat en nyponrosbuske.

2017-07-09 20.43.42

De här har jag inget namn på. Någon som vet?

2017-07-09 20.57.15

Kärringtand, lärde jag mig då jag var barn. Inte så smickrande för kärringar, kanske, (gula, långa tänder) men blommorna är fina.

2017-07-09 20.57.33

Vanlig vitklöver har vi också.

Jag försöker leva i nuet och njuta allt vad jag orkar nu medan ledigheten pågår, trots att jag är medveten om att jag ska jobba mera denna sommar än på flera år. Men det gäller inte nu. Nu är jag ledig, och får sova, och äta, och lukta på blommorna <3 nbsp="" p="">

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar