torsdag 20 juli 2017

lycka x 50

Lycka är ett svårfångat begrepp. För mig betyder lycka kanske mest en livsinställning. En känsla av frid, harmoni och balans i tillvaron. Inte ett ögonblick av himlastormande känslor, även om det också är en form av lycka.
Lycka för mig är bl.a. …
  1. att få sova så mycket jag vill, tills jag känner mig utvilad
  2. att få äta god och näringsrik mat
  3. att få vidga mina vyer genom att läsa
  4. att få sticka och känna att mina alster kan komma att värma någon
  5. att ha en hund
  6. att ha katter
  7. att ha barn
  8. att ha en make
  9. att ha vänner
  10. att ha en stor “extended family”
  11. att få titta på alla gröna nyanser i naturen
  12. att känna den friska vinden svalka mina kinder
  13. att känna solen värma min kropp
  14. att känna glädjen av att få röra på sig
  15. att höra vågorna klucka mot stranden
  16. att ha råd att köpa jordgubbar att frysa in
  17. att sen kunna ta upp jordgubbarna ur frysen och lägga dem på gröten
  18. att veta att det är så förskräckligt lite som man måste, man måste egentligen bara dö (nån gång)
  19. att veta att allt annat man gör är resultat av val som man gör eller har gjort och som man också kan ändra på
  20. att veta att inte allt elände i världen ligger på just mina axlar
  21. att veta att ingen kan göra allt, men alla kan göra något
  22. att veta att det där något räcker till, fastän många andra gör så mycket mer
  23. att det finns ekologiska äpplen som jag kan äta utan att bli allergisk
  24. att det har regnat så att jag har bastu- och diskvatten i tunnorna
  25. att jag har en bastu och kan bada varje dag om jag vill
  26. att jag har ved
  27. att jag har goda föräldrar
  28. att jag har halvtidspension så att jag inte behöver bekymra mig för ekonomin
  29. att jag kan fylla min “andra halvtid” med att göra sådant som jag tycker om och är bra på
  30. att jag vågade starta ett företag
  31. att jag, om jag vill, kan säga upp mig från mitt ordinarie jobb
  32. att jag vågar säga nej
  33. att jag vågar tacka ja
  34. att jag har möjlighet att vistas naturens relativa tystnad
  35. att jag behöver så lite och har det och mer därtill
  36. att jag kan läsa och skriva
  37. att jag aldrig behövt gå hungrig
  38. att jag alltid haft tak över huvudet
  39. att jag aldrig blivit misshandlad
  40. att jag inte har några livshotande sjukdomar
  41. att jag har ledigt och kan vila och samla krafter
  42. att jag har många trevliga saker att se fram emot när ledigheten tar slut
  43. att jag har redskap för att kunna hantera tillvaron så att jag orkar med det jag har föresatt mig, eller kan backa om jag märker att jag inte orkar
  44. att jag har möjlighet att vara ensam nästan så ofta jag vill
  45. att ingen annan människa utgör min hela lycka
  46. att jag har en gudstro
  47. att jag inte grubblar över omöjliga saker så som meningen med livet
  48. att jag har namnsdag i dag (Margareta är mitt andra namn), och att det namnet går vidare från släktled till släktled, det ger en känsla av samhörighet och kontinuitet
  49. att jag har “hundbarnbarn” och ska få sköta om ett av dem nästa vecka ❤
  50. att livet kan vara eller bli en fin helhet trots sorger och svårigheter.
Listan kunde göras ännu längre, det här är bara 50 saker som spontant poppade upp vartefter jag skrev ner dem.
IMG_3395

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar