tisdag 16 februari 2010

fortsättning

Efter gårdagens individuella mentorträff har jag fortsatt med att skapa det pedagogiska manuskript som jag ska presentera vid planseminarierna. Själva grundstrukturen på kursen är fastslagen sedan tidigare, det jag kommer att få jobba med är förverkligandet av de nätbaserade redskapen för självhjälp som så småningom börjar ta form i mina tankar.

Manuskriptet är gjort i form av en bild, som inte är så överskådlig eftersom jag är en vän av text och gärna vill ha med långa förklaringar, varpå texten blir så liten att den knappt syns :) Det skulle förstås ha gått att använda sig av enbart figurer utan text, men då blir bilden så godtycklig, tycker jag. Den skulle kunna illustrera vilken enkel process som helst.

Jag har utgått från en färdigt formaterad mall i PowerPoint (det hade kanske varit smartare att skapa en egen helt från början), med cirklar som symboliserar närstudieträffar, pilar som symboliserar studerandes självständiga arbete mellan närstudieträffarna, rektanglar som symboliserar lärarens verksamhet och en lång pil som utgör en tidsaxel för kursen. Det enda som känns lite innovativt (fastän det kanske inte alls uppfyller kriterierna för innovativitet...) är att kursen avslutas med en pil i stället för ett t.ex. fyrkantigt mål. I den sista pilen finns studerandes lärandemål, och tanken med detta är att lärandemålen inte enbart innebär en avslutning på en kurs, utan de ger också beredskap för vidare studier och nya vetenskapliga uppsatser och rapporter.

1 kommentar:

  1. Aha, här var förklaringen till designen! Jag tycker dock att innehållet var bra i bollarna/pilarna på det som du laddade upp på LIN3-sidan.

    SvaraRadera