måndag 1 februari 2010

andra pedagogikföreläsningen

Deltagande i pedagogikföreläsning nr 2: Professor Sven-Erik Hanséns avskedsföreläsning ”Att tjäna fosterlandet och mänskligheten. Personliga perspektiv på bildning och högre utbildning”. ÅA i Vasa 29.01.2010 kl 14-15.

Bakgrund: Professor Sven-Erik Hansén har fungerat som Åbo Akademis rektor för Vasaenheten sedan 1998. Han avgick med pension vid årsskiftet, och avtackades den 29.01.2010, då han också höll sin avskedsföreläsning. Professor Hansén kommer att, som professor emeritus, fortfarande handha t.ex. vissa handledaruppgifter inom akademin. Hansén är både filosofie doktor och doktor i pedagogik, och har under åren gjort sig känd för att eftersträva och upprätthålla ett humanistiskt bildningsideal som i mångt och mycket är överensstämmande med det ideal mitt huvudämne vårdvetenskap står för.

Personliga förväntningar inför tillfället: rubriken visar på Hanséns starka förankring i lärarutbildningen, och samtidigt på hans humanistiska ideal. Jag har under mina egna studier i pedagogik fått lära mig att folkskoleväsendet, och folkskollärarna, karakteriserades av fosterländskhet och religiositet. Man kan ana något av detta arv i rubriken, samtidigt som man också i valet av ”att tjäna mänskligheten” ser spår av den humanism som är ett förhärskande ideal i dagens skolvärld. Bildningsbegreppet för tankarna till de stora tyska filosoferna och ett livslångt lärande. Jag föreställde mig alltså att föreläsningen skulle beröra lärarutbildningen och lärarnas fostrargärning, men också människans utveckling och förmåga att växa som människa under hela livet.

Referat av tillfället: dagens universitet verkar både på en lokal och en global arena. Enligt Hansén borde universitetet i dag och framöver fortsättningsvis stå för bildning, med ett inslag av Humboldts idealism, trots att begrepp som kvalitet och effektivitet har tagit överhanden. Som offentligrättslig institution med autonomi kan universitetet fortfarande stå för ett politiskt frihetsideal. Det viktiga är att universiteten också förmår föra ut denna bildning till praxis på den praktiska verklighetens villkor. Bildning handlar om människan, om humanitet, om överblick och helhetssyn, om en hel och sund människa som ideal, om att göra människan gott och i slutändan om människans liv och existens. Om bildning ersätts av kvalitet, som dessutom reduceras till ekonomi, resultatansvar och effektivitet utesluts många värdefulla aspekter. Dagens västerländska universitet står också i en stor skuld till tredje världen, där vi bör förverkliga ansvaret för den andra människan och präglas av en vilja att göra gott, vilket inte alltid sker då universitet tävlar sinsemellan om att uppfattas som toppenheter.

Suck, jag försökte skriva mera här än i den rapport jag lämnat in till Camilla, men det blev så krångligt då jag kopierat en del från Word och skrev en del direkt i bloggen... jag lyckades inte "clear codes" så att jag skulle ha fått bort alla smyg-HTML-koder som tydligen fanns med, så nu orkar jag inte skriva om eländet...

Om det är någon som vet hur man gör för att få bort koderna när man inte vill skriva i HTML-läge tar jag tacksamt emot den informationen.

5 kommentarer:

  1. Och nu ser jag att själva föreläsningsrubriken försvann också :( Den ska vara: Deltagande i pedagogikföreläsning nr 2: Professor Sven-Erik Hanséns avskedsföreläsning ”Att tjäna fosterlandet och mänskligheten. Personliga perspektiv på bildning och högre utbildning”. ÅA i Vasa 29.01.2010 kl 14-15. Tydligen var det bl.a. den som har en "felaktig HTML-kod" då den är skriven i Word.

    SvaraRadera
  2. Hej Yvonne!

    Jag föreslår att du testar kopiera texten via Notepad (du hittar det under Accessories i program menyn). Det använder jag då jag vill kopiera text från Word och vill slippa alla konstigheter som smyger sig in i texten. Då du kopierar in texten i Notepad så är layouten inte något att hänga i julgranen, men sedan då du kopierar den därifrån till bloggen så borde texten se rätt ok ut.
    Hoppas att det här fungerar också på bloggen!

    H. Camilla

    SvaraRadera
  3. Hej Camilla!

    Tack för tipset, jag ska testa det vid tillfälle. Känner nog till Notepad men eftersom det är så "simpelt" har jag inte brukat använda det särskilt mycket :)

    h. Yvonne

    SvaraRadera
  4. Dumt då det inte finns nån Paste Special-funktion direkt i blogginläggsfönstret. Testade att klistra in lite text i ett blogginlägg, hade inget problem med detta.

    När du skriver ett inlägg finns det två flikar (lägen): html och skrivläge. I skrivläget finns ett litet suddgummi (Ta bort formatering på markering), funkade för mig om först svärtade upp texten jag vill avformatisera. Är det detta du menar med clear codes?

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset, Mats, jag ska se om det fungerar, det låter nog som att det var det jag menade.

    SvaraRadera