fredag 12 februari 2010

Efter att vi hade grupphandledning senast har jag bytt kurs för min projektidé, eftersom det inte ännu är klart om jag är den person som ska planera kandidatseminarierna i vårdvetenskap för läsåret 2010-2011, medan det däremot är klart att jag planerar kurserna i hälsovårdsadministration. Upplägget är emellertid detsamma, och kan tänkas utgöra en allmän modell för självhjälp till genomförande av ett vetenskapligt övningsarbete på olika nivåer.

LIN3 Projektidé, Yvonne Näsman

Kurs: Temaseminarier inom vårdvetenskapligt förankrat ledarskap 707330.0

Målsättning för virtualisering: underlätta studerandes uppsatsskrivande genom att erbjuda dem redskap till självhjälp, gällande både substans och tekniskt utförande. Underlätta lärarens arbete genom att behovet av individuell handledning minskar.

Tidsplan: förverkligas under vårterminen 2010, den färdiga produkten presenteras vid seminarierna 04.06.2010

Resurser: tidsmässiga resurser – jag har 270 timmar inskrivna i min arbetsplan för deltagande i LIN3; kollegiala resurser – ev. diskussioner med övriga lärare som brukar hålla samma kurs i Hfors; v.b. hjälp av EduTechLab med tekniska lösningar; handledning inom ramen för LIN3. Separat finansiering behövs inte.

Nyttjanderätt: enligt ÅA:s överenskommelser om upphovsrätt

Tidsplan: utvecklingsarbetet har redan inletts i och med att LIN3-kursen startat och projektidén börjat formas. Kursplanen presenteras vid seminarierna 12.03.2010. I planen ingår också en preliminär strukturering av innehåll, val av material, övningsuppgifter och medium för förverkligande. Utvecklingsarbetet bygger på en struktur som redan finns i Moodle. Produktionen av målbeskrivningar och instruktioner görs under tidsperioden veckorna 11–20. Kursen pågår hela läsåret 2010-2011 med start i september. Utvecklingsarbetet väntas vara slutfört till seminarierna 04.06.2010, vilket ger mig gott om tid att presentera materialet för examinator och undervisande kolleger. Tanken är att pröva innehållet och metoderna i dialog med LIN3-handledaren och deltagarna i LIN-gruppen under vårterminens gång. Jag har också vidtalat en studerande som är intresserad av att fungera som ”testperson”.

Pedagogisk planering: virtualiseringen syftar till att tjäna som stöd för studerande mellan närstudieträffarna, som hålls tre gånger inom kursen. Vid första närstudietillfället ger läraren en introduktion till uppgiften. Innehållet i introduktionen anpassas till studerandes förkunskaper. Vid andra närstudietillfället presenterar studerande sina planer, och vid det tredje närstudietillfället sina färdiga uppsatser. I kursen ingår också opponentskap, som är muntligt i planskedet och både muntligt och skriftligt i slutskedet. Virtualiseringen kan förhoppningsvis minska studerandes behov av individuell handledning gällande småsaker i uppsatsen och hjälpa studerande att strukturera sitt självständiga arbete. Modulerna formas enligt temaseminarieuppsatsens olika delmoment, så att den första stora modulen handlar om att göra en plan för temaseminarieuppsats och den andra modulen handlar om vägen från plan till färdig uppsats. Inom ramen för modulerna finns mindre moment, t.ex. hur man skriver en inledning, hur man formulerar syfte och frågeställningar osv.

Varje moment omfattar ett antal reflektiva utvärderingsfrågor gällande uppsatsens substans, och även en checklista med skrivtekniska detaljer och länkar till t.ex. Captivate-presentationer gällande effektiv användning av Word.

1 kommentar:

  1. Nä, vet ni vad... det är verkligen svårt att förstå sig på det här skrivandet i bloggen. Jag försökte använda mig av Mats tips men lyckades inte radera format med det där suddgummit. Och nu syns inte ett skvatt av den text som jag skrev före den inklistrade texten. Hmmm... förresten... månne det beror på att texten blev blå och jag ändrade den till svart *rodnar lite* Svart syns ju inte på svart botten :D

    Hursomhelst, i den osynliga texten står det att jag bytte kurs för min projektidé från kandidatavhandling i vårdvetenskap till temaseminarier i hälsovårdsadministration, eftersom det fortfarande är oklart om det är jag som ska planera kandidatseminarierna, medan det är klart att jag planerar kurserna i hälsovårdsadministration. Och modellen för självhjälp under uppsats- eller avhandlingsskrivande borde i princip bli så allmängiltig att den kan användas i vilket vetenskapligt övningsarbete som helst.

    SvaraRadera