söndag 24 januari 2016

kaffetåren

Vissa brukar ha en "tipaton tammikuu", alltså en januari utan alkoholdrycker. Jag hade i stället tänkt ha en "kahviton tammikuu", en januari utan kaffe. Detta på grund av att jag har problem med stressmage då och då, så att jag får antingen magkatarr och/eller IBS-besvär.  Det jag nu har dragits med en längre tid är alltså gastrit, inflammation i magsäckens slemhinna (jag känner igen besvären och har tidigare fått krämpan diagnostiserad med gastroskopi). Det enda jag egentligen har märkt att jag inte tål så bra (förutom laktos) är kaffe, så jag tänkte att jag ska ha "kaffepaus".
Det borde ju vara lätt att låta bli att dricka kaffe. Jag får inga abstinensbesvär som huvudvärk o.dyl. om jag inte dricker kaffe. Det enda är att jag kan bli väldigt kaffesugen, och att vissa saker inte smakar så gott om jag inte får dricka kaffe till. Hursomhelst hade jag lagt en lapp med texten "Y ska int ha na kaff :) " på kaffeburken här hemma, för att familjemedlemmarna inte i missriktad välvilja skulle brygga kaffe till mig. I dag tog jag bort lappen. Jag har fuskat såpass många gånger redan. Och så har magen faktiskt hållit sig på mattan i ungefär en vecka nu.
Minska på stress, var det första rådet. Om det är något jag har gjort under de senaste närmare fem åren (dvs. efter burnouten) är det att minska på allt som kan ge stress. Tyvärr är det också så att stresskänsligheten har blivit enorm. Det behövs inte någon stor sak för att jag ska få stresskänslor. I synnerhet när det gäller jobbet, har jag märkt. Jag tror att jag skulle behöva få en förändring där. Inte för att jag inte trivs, jag gillar mitt jobb, men det känns för krävande. Hursomhelst är det inte läge att under pågående samarbetsförhandlingar föra fram önskan om att få byta arbetsuppgifter.
Ofta talas det ju om att man ska "gå ut ur sin bekvämlighetszon". Snart börjar jag se rött om jag läser om det en gång till. Jag vill in i bekvämlighetszonen. Jag har ju för sjutton befunnit mig utanför den i snart 40 år, är jag inte värd att få ha det lite bekvämt nu?
Suck. Men nu ska det smaka gott med en mugg kaffe.



IMG_0101
Så tog jag den nästsista pepparkakan också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar