måndag 18 januari 2010

Mitt första inlägg

Hej på er!

"Man behöver inte skriva långa inlägg", sades det när vi träffades i introduktionens tecken den 15.01.2010. Jag borde egentligen ha frågat "men FÅR man skriva långa inlägg?" För om det är någonting jag borde lära mig, är det att fatta mig kort. Jag är en vän av många ord, och älskar att skriva mycket, långt, länge och ofta.

Mitt deltagande i kursen LIN3 är en fortsättning på mitt flitiga deltagande i kurserna LIN1 läsåret 2007-2008 och LIN2 läsåret 2008-2009. Jag skulle helst vilja avlägga alla kursprestationer under våren 2010, dels med tanke på att jag bara är anställd vid ÅA fram till 31.07.2010 och dels med tanke på att jag, om jag är kvar här till hösten, då skulle kunna utnyttja den kunskap jag fått under LIN3.

Nu skulle det gälla att ta en ordentlig funderare på vad jag har för målsättningar med mitt deltagande i kursen. "Jag kan ju redan allt" :D Nä, men skämt åsido, det är lättare om man faktiskt vet vad man vill uppnå med en kurs. Just nu har jag inte riktigt klart för mig vad jag vill. Lära mig mera, förstås. Som projekt funderar jag på att virtualisera kandidatavhandlingskursen i vårdvetenskap så att jag skulle kunna utnyttja moodle effektivare för självhjälp och självstudier för studerande. Jag är också öppen för andra alternativ.

Det jag i alla fall vet att jag ska göra är vilka pedagogikföreläsningar jag ska delta i. Den 28.01.2010 ska jag delta i ett utbildningstillfälle om lärandemål. Det kommer att bli en nyttig kurs. Målsättningarna och innehållsbeskrivningarna i vår nuvarande kurshandbok lämnar en del övrigt att önska, jag vill gärna vara med om att revidera dem. Den 29.01.2010 ska jag delta i rektor Sven-Erik Hanséns avskedsföreläsning "Att tjäna fosterlandet och mänskligheten. Personliga perspektiv på bildning och högre utbildning". Ämnet är intressant. Inom vårdvetenskapen strävar vi också till att tjäna mänskligheten. Och vi ser bildning, inte (enbart) kunskap, som målet för vår verksamhet. Jag återkommer med rapport om dessa föreläsningar.

Det får väl räcka som första inlägg... Niin, puhun toki myös suomea, ja osaanhan kirjoittaa suomeksi, eli kommentoikaa vapaasti myös suomeksi. And I'm also quite good at English, you can feel free to talk to me in English, and to write to me in English as well.

2 kommentarer:

  1. Hej Yvonne, jag handleder kandidatavhandlingsskribenter under våren, så på sikt ser jag behov att även för oss på min inst att ta i bruk moodle. Det borde ju vara en optimal kurs för en nätverkstillägg eftersom närstudietillfällena är så utspridda och skribenterna riskerar isolera sig. Därför brukar vi ha en kandi-lunch och kandi-kaffe, så att vi som lärare håller koll på progress och studerande kan dela med sig av sina erfarenheter sinsemellan. Ska bli intressant att se ditt projekt och vilka lärdomar man kan dra av det.
    /Mats

    SvaraRadera
  2. Hej Mats!

    Hm, undrar om det skulle hjälpa att fresta med kaffe och/eller lunch :) Vi har alltså närstudietillfällen en gång per månad men det är svårt att få studerande att möta upp, vilket är frustrerande då avsikten med seminarierna är att ha grupphandledning om inga planer eller färdiga avhandlingar presenteras. Det ger läraren mera jobb i form av individuell handledning och jag tänkte mig att någon form av stödfunktioner i Moodle skulle bespara mig en del gråa hårstrån ;)

    Vi ses förhoppningsvis i morgon och kan diskutera mera då!

    h. Yvonne

    SvaraRadera