måndag 14 mars 2016

vad är framgång?

...läste jag nyligen i Celmas blogg
Framgång definierar var och en för sig själv. Framgång kan vara att sova gott om natten, att vara nöjd och lycklig. Att inte behöva vara bekymrad.
Och nu tänker jag på personlig framgång, inte på företags framgång. Jag blev så glad över det där citatet. För jag har tänkt att "folk" tänker att framgång är att få mera makt och mera pengar. Vad man nu ska med det till. 
Visst, mera pengar ger valfrihet att köpa, resa, bo osv. finare, mera och större, om det är det man vill. Mera makt ger större möjligheter att göra gott. (Eller ont.) 
Men om man faktiskt är nöjd med mindre? "Sikta mot stjärnorna, så når du kanske trädtopparna." Bah. Jag tycker att det räcker att sitta under trädet och lukta på blommorna. Då har jag nått mitt mål, min framgång. 



IMG_0153
Bilden har inte sådär värst mycket med texten att göra. Men den kan ses som en illustration av att kunna glädjas åt det lilla. Som att björnbärsbuskarna (heter det -buskar?) har burit frukt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar